Tuesday, March 29, 2011

Romeo and Juliet in a popular neighborhood Scene 1 , روميو وجولييت بتوع حارة شعبية المشهد الأول



Scene 1, (the equivalent of the ball scene)



روميو وجولييت بتوع حارة شعبية 
المشهد الأول
(عرس أحد أولاد الحي)

روميو (سايب صحابه ورايح قاعد عل كرسي جنب جولييت ) : ما شاء الله ، اسمك إيه يا قمر!

جولييت : أفندم؟ أنا جوليت وإنت اسمك إيه يا خويا يلي شكلك ما  بتختشيش؟

روميو : محسوبك روميو ، إبن الحج سلامة 

جولييت : يا خيبتي، الحج   سلامة ؟ بتاع الفسيخ؟ ابعد الله يخليك أحسن ما يشوفك أبوي يروح موديني بستين داهية . هو أنا ناقصة؟

روميو : ومالو الفسخاني يا ولية إنت؟ رجل ملو هدومه، عنده عمارتين ، غير محلات الفسيخ والسمك المجمد

جولييت : لأ والنبي مش قصدي أقلل من القيمة ، واديك شكلك متعلم وحاطط كرافتة، بس هو إنت ماتعرفش إنه في عداوة قديمة بين أبوك وأبوية؟ قديمة أوي، من وقت حادثة التسمم

روميو: التسمم ؟

جولييت : أيوه، أصله كدا ولا مؤاخذة أبوك راح بايع أبوي حتتين فسيخ شكلهم فاسد، وراح فيهم اتنين من الزباين طوارئ ، وبعده مكدبكش خبر راحو  إشتكو في  القسم اللي راح  قافل المطعم بتاع أبوي بالشمع الأحمر مدة شهرين كدا، ومن وقتها أبوي حالف يمين إنو لو حد من عيلة الحج سلامة قرب صوب حد من عيلتنا، حيضربه بالهرواه على خلقته

روميو :  طب هو في مطعم في العالم بيقدم  فسيخ؟ على العموم  ،جولييت، أنا معجب فيك خلاص، مش من النهاردة على فكرة، ولكن من الشهر إلي فات، يوم مع شفتك عل كورنيش بتقزقزي لب، وأنا قلت البنت دي عندها "جي نه سي كوا "

جولييت : جي نه إيه يا  خوي؟ طيب خلاص امشي دلوقتي ، علشان الواد إبن عمي لسه زمان جي يوصلني البيت. يلا  سيبني بلاش فضايح يا سي روميو... 

روميو: جولييت، أنا عايز اشوفك تاني، أنا لازم اشوفك تاني

جولييت: طيب خلاص غلبت معاك... انت عارف البيت بتاعنا

روميو : لأ هو حاعرف منين؟

جولييت : إن ما كنتش عارف إسأل عن عمارة الحج عوض بتاع مطاعم "الأكل السليم" ، ألف مين يدلك، جانب العمارة في شارع صغير ما يوديش على أي حاجة، وفيه  بلا مؤاخذة كده برميل زبالة كبير. إبقى تعاله هناك صوب نص ليل وأندهلي برومنطيقية كدة من ورا البرميل ونتحدث براحتنا

روميو : حتوقفيني ورا الزبالة؟ ده أنا والنبي  عندي بكالوريوس هندسة

جولييت: كدة أضمن ، علشان لو والدي درى بينا أو شفني عالبلكونه أنبهك تروح مستخبي  وسط الزبالة في البرميل لوج الصبح. يلا روح بقا ده الواد إبن عمي وصل.
(جوليت تخرج من الصالة)

روميو : دي آخرتها بقا يا سي روميو ، تروح ناطط من برميل الزبالة. أما صحيح بقولو الحب أعمى، لأ ده أعمى وأهبل درجة أولى.

(يخرج)
نهاية المشهد الأول

 By Comte Almaviva
            

No comments: