Wednesday, March 30, 2011

Romeo and Juliet in popular neighborhood scene II - the balcony scene

روميو وجولييت بتوع حارة شعبية 
، المشهد الثاني 

المشهد الثاني - منظر البلكونة


(الطقس عاصف، روميو ملتحف ببطانية في زقاق مظلم وراء بناية الحاج عوض)


روميو: جولييت، جولييت! ردي علي بقى ، دة الوقت إتأخر والبرد واكل صوابعي (يلتقط تفاحة من على الأرض بقرف ويرميها على شباك البلكون، ثم يدرك أنه غير متأكد أي غرفة هي غرفة جولييت) يا دهوتي! أعمل إيه دلوقت؟ أنا مش عاوز أروح شهيد لا للحب ولا لغيره! ده أنا حتى بيغمى علي عند حكيم الأسنان! (يختبئ  وراء برميل القمامة)

جولييت (تظهر بملابس النوم على البلكونة) : مين إللي هناك!

روميو : أنا روميو يا جولييت

جولييت : سي روميو؟ ليش متأخر كدة؟

روميو : أنا؟ بقالي هنا في البرد   ساعتين، اتأخرت إنت ليه؟

جولييت : اتأخرت ليه؟ هو أنا خاتم بصباعك أروح وأجي زي ما إنت عايز؟ اشكر ربك اني جيت، وعلى كل حال ما هي الساعة نص الليل

روميو : الساعة اتنين الصبح

جولييت: آه تمام اتنين يعني نص الليل أمال  يعني إيه؟ غروب الشمس؟

روميو : جولييت، أنا استحمل الشمس والمطر والبرد علشانك، بس ما أتحملش بعدك ، انتي بتحبيني بجد يا جولييت؟

جولييت: روميو ، قبل ما رد على سؤالك يعني من غير مؤاخذة عايزاك تحلفلي انك بتحبني بجد

روميو : أحلف...

جولييت: تحلف بإيه يا سي روميو؟

روميو: أحلف... بالعيش ولملح

جولييت: يا دهوتي ! بالعيش والملح  ؟ هي دي آخرتك يا جولييت ؟ بعد ناقص كمان تحلفلي بالفسيخ وببرميل الملوحة

روميو : إنت بتعيريني يعني؟ ومالو الفسيخ؟ ده اللي علمني ورباني ووداني المدرسة والكلية

جولييت: خلي عندك شوية رومانسية يا أخي، هو انت في الجامعة ما قريتش رواية ؟

روميو : قريت...

جولييت: خلاص ، إحلفلي بحاجة من بتوع الروايات

روميو : زي إيه يعني ؟

جولييت: احلف بالقمر

روميو: بالقمر ؟

جولييت: ايوه، قل لي "أحلفلك بالقمر ، بالقمر الذي  بزين بالفضة مثمر الشجر "

روميو: خلاص أحلف بالقمر

جولييت: القمر إللي إيه؟

روميو: بالقمر الذي يزين بالفضة...  (يتعثر بالباقي )

 جولييت: مثمر الشجر

روميو: أيوه ده

جولييت : لا تحلف بالقمر يا حبيبي، ده بيتغير كل شهر ، أحسن أخاف ان حبك لي يتغير زي القمر

روميو: خلص بقى أحلف بالعيش والملح، دي حاجة مستقرة تبقى أبدية

جولييت: رجعنا للعيش والملح؟

روميو: طيب بالقمر

جولييت: لا يا روميو يا حبيبي ، ما تحلفليش بالقمر

روميو: خلاص، أحلف بأبوي الحاج سلامة

جولييت: بالحاج  سلامة؟ بعد ده اللي كان ناقص انت إنسان معندكش حس شاعري خالص

روميو : لا قمر ولا شجر ولا عيش ولا ملح ولا أبوي ولا أمي، إيه الليلة المتهببة دي؟ انتي مش حترسي على بر بقى ؟

جولييت : انت بتطول لسانك علي يا جدع إنت؟ إن ما كنتش عاوز تتكلم عدل يبقى أحسن تخرس وتتكتم. إسمع لما أقولك يا روميو يا حقير، إن كنت ناوي على التخبيص، ده أنا جولييت  بنت عوض ما ليش كبير (تلتفت إلى الداخل ) يا أما يا أما، في حد بالشارع بعاكسني

(الست  زينات تظهر وفي يدها دلو ماء كبير )

الست زينات: خشي جوا يا جولييت إنت بتعملي إيه برا وج الصبح ؟ فين الكلب ده أنا ح وريه

(روميو يقف  مذهولاً فينزل دلو الماء عليه ، ثم يعود إلى رشده بسرعة، ويحتمي وراء برميل القمامة والماء ينهمر، ثم يحمل غطاء البرميل كدرع ويهرب إلى الشارع الرئيسي

روميو (لنفسه) : هو قمر وثمر وشجر وعيش وملح، هو أنا بضرب مندل حتى أعرف هي بتفكر ازاي ؟ أنا والله مأستحقش الذل ده كله !


(نهاية المشهد الثاني )


No comments: