Sunday, November 01, 2015

المشهد الثالث : كراج البيت (Original scene  : Capulet Orchard )

جولييت : وبعدهالك يا سي روميو ؟ إنت ما تعلمت ؟ إمبارح أمي رمياك بشبشب زحافي بتاع نص جنيه. لو إبن عمي تيبالت شاف سيارتك حيقطعلك العجل، على الأقل، وغالباً رقابتك بدل العجل

روميو : جولييت ، يخدوني ، يضربوني ، طالما حتكوني آخر حاجة بشوفها حكون سعيد . وطالما حتحزني علي طول الحياة، حأموت قرير العين

جولييت : قرير العين ؟
روميو : آه
جولييت : طبعاً يا سي روميو لازم تفهم إنو مش ممكن الحداد عليك بدون رباط شرعي.
روميو : رباط شرعي ؟ هو الحب بيعترف برباط شرعي ؟
جولييت : امال إيه آخرة الحب ؟ الموت ؟
روميو : جولييت ، أنا عاوزك توعديني إن مات واحد منا الثاني عمرو ما يفكر بحد ثاني
جولييت : طبعا أنا متمنالكش الموت يا سي روميو ، بس أنا أبقى بنت عصري، عندي أحلامي وطموحاتي
روميو : يعني ممكن إن مت تتجوزي حد تاني ؟ ممنوع يا جولييت إن مت تتجوزي حد تاني

جولييت : نعم يا خويا ؟ ليه ؟ هم قالولك عني وحشة مش حلاقي حد  ؟ ما عنديش سكس أبيل ؟ ده أنا أعجب سيدك وسيد سيدك يا ناقص يا نكرة 
روميو : رجعنا للقباحة ؟ على العموم أنا مسامحك
جولييت : مش جولييت بنت عوض إلي تطلب سماح من إبن الفسخاني
روميو : رجعنا للفسيخ ؟
جولييت : خلاص ، ما تيجي ننسى قصة الموت والقيود والعقود ... أبوي وأمي بره البيت ، ما تيجي تاخدني تفسحني بالعربية
روميو : جولييت أنا عاوز أخدك أفسحك بعيد في الفضاء ، هناك فوق سطح القمر
جولييت ؛ بس  هناك فوق سطح القمر  ما فيش  لا حياة ولا سهر
روميو : طبعا ولا مسارح ولا سمر
جولييت : ولا نسيم ولا اوكسيجين
روميو : في أنا وإنت
جولييت : امال حنتنفس منين
روميو (يفقد أعصابه أخيراً): هو إنت له عاوزة تتنفسي ، ما تتكتمي أحسن وتخرسي
جولييت : أنا إلي اخرس يا بجم ؟ ما تخرس إنت وتتكتم أما صحيح نا إلي اخرس يا بجم ؟ أما صحيح قلة أدب وطول لسان له العجب ... انت إيه فاكر انك مهندس ودماغك يهد الفلك ، بكرا مصيرك تصير بياع سمك .
(تصمت لحظة )
والدي كمان شويه ويكون هنا ، إهرب إهرب يا سي روميو

روميو : (يفكر لحظة ثم يدخل سيرته ويولي هارباً ) حد يفهمني أتوبيس الحياة بتاعنا واحد ولا حصل غلط وأوتوبسنا مش واحد؟

No comments: